Laatste boer van Leiden moet wijken voor verkeer, Trouw, 8 februari 2016

Aan de Vlietweg bij Leiden zaten ooit meer dan tien melkveehouders. Inmiddels is Wilbert van der Post de laatste van de stad die zijn geld met de zuivel verdient. Maar nu de RijnlandRoute die de A4 en de A44 met elkaar verbindt er definitief komt, is de kans groot dat ook hij zijn bedrijf kwijtraakt.

Van der Post weet nog goed dat hij ergens in de jaren tachtig een plattegrond van Voorschoten tegenkwam, op zijn middelbare school. De RijnlandRoute was daarop uitgetekend, dwars door de boerderij waar hij woonde. “Daar was ik wel even van ontdaan. Maar mijn ouders stelden me gerust, die weg zou er echt niet komen. Vooral in Voorschoten was veel protest toentertijd, de weg zou het dorp in tweeën splitsen.” Inmiddels weet Van der Post wel beter. In 2014 kwam er uiteindelijk genoeg geld vrij om een deel onder de grond aan te leggen. Toen ging het balletje toch rollen.

Familiebedrijf
De Elza Hoeve, zoals de melkveehouderij van Van der Post heet, ligt al sinds 1.800 in de Oostvlietpolder bij Leiden en is sinds 1.900 in bezit van de familie. In 2011 nam hij de boerderij over van zijn vader, hiermee is hij de vierde generatie melkveeboer. De enige nog aan de Vlietweg. De RijnlandRoute loopt deels door een tunnel, maar het verkeer komt midden in zijn land weer boven de grond. En dat doet hem wel wat: “Ik ben op deze boerderij grootgebracht, ik zou het zwaar vinden om dit achter te laten.”

De illusie dat hij de RijnlandRoute kon tegenhouden, had de melkveehouder al lang niet meer, toen hij bezwaar indiende bij de provincie, maar iets meer inlevingsvermogen was volgens de Leidenaar wel op z’n plaats geweest. Hij moet de helft van zijn land inleveren, maar of hij die verloren hectaren terugkrijgt op een andere plek is nog maar de vraag. Mogelijk betaalt de provincie zijn verlies in euro’s terug, maar daar heeft hij helemaal niks aan, zegt hij.

“We raken zo’n zestien hectare kwijt. Als de provincie in geld compenseert, krijgen we alleen voor dat deel betaald, daar kun je niet zomaar ergens anders een boerenbedrijf van dezelfde grootte mee beginnen.” Aan de Vlietweg kan hij niet blijven. Daar wordt het, mede door strenge regelgeving, te klein voor de zestig koeien die hij heeft. “Ik moet dan de helft van de koeien wegdoen. Daar kunnen we niet van leven.” Het zou het einde betekenen van de laatste commerciële melkveehouder van Leiden .

Bedrijf verbreden
Eigenlijk is deze plek aan de rand van Leiden de enige goede, denkt de melkveehouder. “De meeste inkomsten halen we nog steeds uit zuivel, maar we zijn ook aan het verbreden. We hebben een paardenpension, organiseren open dagen voor basisscholen, je kunt hier koeknuffelen. Dit loopt juist zo goed omdat we dichtbij de stad zitten, hier is behoefte aan uitleg over hoe het nu echt gaat in een boerenbedrijf. Sommige kinderen die hier komen, hebben nog nooit een koe in het echt gezien. Wat wij doen, werkt niet ergens in het afgelegen noorden of oosten van het land.”

De enige oplossing is volgens Van der Post dat de provincie de zestien verloren hectare compenseert, door land in de buurt van de Vlietweg aan hem te geven. Hoewel hij vanuit de plaatselijke en regionale politiek inmiddels veel begrip krijgt, staat er nog geen handtekening. Want er moet wel land vrij zijn, ergens in de buurt. “Totdat die handtekening er is, slaap ik niet.”

Lastige route
Over weinig Nederlandse wegen is zo veel gediscussieerd als over de RijnlandRoute. Bedrijven in het Zuid-Hollandse Rijnlandgebied lobbyden jarenlang voor een verbindingsweg tussen de A4 en de A44, omdat er veel files zijn bij Leiden. In 2008 was het plan voor de RijnlandRoute bijna definitief, maar toen kwamen veel inwoners in de regio in opstand. Vooral in Voorschoten, dat in tweeën zou worden gesplist. De provincie begon een onderzoek naar een tunnel van 2,5 kilometer. Dat werd het definitieve tracé. Tot frustratie van bewoners van de gebieden waar de tunnel naar boven komt, begint de provincie waarschijnlijk eind 2016 met bouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *